keajaiban dalam hidupku...

kelmarin satu hari aku tidak menulis blog.. sebab banyak sangat benda ajaib terjadi....seperti biasa pada hari cuti... aku bangun tido pukul 12 tengah hari... perut aku lapar... ku lihat kiri dan kanan... terlihat gelagat kwn aku... ada yg sudah bangun adew yang di ulit mimpi... dah hampir seminggu bank card aku buat hal, duit tinggal 2 keping duit seringgit dan beberapa duit syiling... cam ne aku nak mkn ni??


... duit x cukup... perut aku terus mencucuk.. rasa pedih... jam pukul 1.. kwn aku nazreen jemput aku.. aku cadang nak buat kad baru... jadi kita orang keluar.. sedeynya aku bank islam tutup... maklum la hari jumaat mana buka...
otak aku ngah berfikir... "nak pinjam duit kawan??"...  ah!.. ari tu aku dah pinjam segan la....jadi aku ngan nazreen berpatah balik masuk ke poli dan singgah di pusat islam...ku ternampak cendol... " nazreen jom makan cendol dulu.."... sempat lagi kami mkn cendol sememtara untuk mendengar khutbah dan solat jumaat... ada juga untuk alas perut.... semasa khutbah.. aku terduduk... masih lagi rasa lapar... tabung yang bergerak sedikit demi sedikit akhirnya sampai juga kepada aku... aku selalu derma pada hari jumaat.. tapi.... aku nak derma ka??.. duit aku dah tak dak.. " xsalah aku nak derma".. " nabi dulu pown lapar sampai ikat batu di perut... inikan aku"...akhirnya aku derma... tinggallah beberapa kepng duit syiling.... sayu je tengok dompet aku...  abis je semayang jumaat aku dan nazreen kuar ag sekali.. sebab nazreen ajak  teman dia nak bli seluar paul smith...nak tiru aku la konon... dalam perjalanan aku ternampak macam kanter bank islam buka sebab ramai orang je... " nazreen u-turn!!".. aku jerit.. pada masa tu nazreen bawa moto... sampai je depan bank islam kami terkejut... alhamdulillah! bank buka hari ini... so aku pown masuk buat card baru dan keluarkan duit... adew pown duit!.. syukur sangat aku di berikan rezeki... dapat je duit kami bergegas ke giant mkn kfc... sedapnye!!..


gelojohnye aku mkn.. kisah ape... aku lapar!... itulah hari ke ajaiban yang aku rasa... sepatutunya bank tutup di kedah.. tapi buka... dan keajaipan kedua.. meh aku cita.... dalam pukul 6 lebih syafiq ajak aku teman pergi ke kampung.. nak nengok2.. sebab kitaorang nak wat program dekat sana.... seronok jugak sembang dengan peghulu kampung dan beberapa penduduk... program ni ialah kami ajk dan peserta akan menjadi nank angkat penduduk kampung dan merasai kehidupan kampung... best ke?? entah la.. aku x pernah rasa... balik je dalam pukul 8 lebih kami di belanja oleh tuan haji... sedap dapat mkn nasi gorang cili padi n just carrot susu... aku bersyukur sangat2... hasil derma rm 1 pada hari jumaat allah tolong aku bermacam- macam... kekadang kita x sedar bila allah tolong kita... tapi bila kita bermuhasabah diri... kita akan terfikir balik dan merasa bersyukur sangat...

keajaipan ke-3 ( peribadi )....
pada malam itu... tirai dilabuhkan... lampu di tutup.. hanya kegelapan menjadi selimut kami.... kami menggelarnya malam muhasabah diri.... sama la ngan program aku malam muhasabah.. tpi kali ni kami buat awal sikit di bilik aku.. hehe... seorang demi seorang terbongkar rahsia.... tangisan menguasai diri kami... kami berempat ada dlm bilik itu menceritakan kehidupan hidup kami.. susah payah di harungi... satu persatu aku dengar..

apa maksud gambar di atas ini??... ketika ini aku belajar... aku melukis perkataan islam sambil tersenyum.. kerana aku berbangga jadi orang islam.. thanks Allah...sambil aku menulis blog ini aku menangis di ulit irama lagu kitaro- caravansary... merenung kembali apa yang terjadi semalam...

hidup ini umpama roda... 
kadang-kadang kita ada di atas , 
kadang2 kita berada di bawah... 
hanya cekal, usaha, doa, dan restu kedua ibu bapa 
hanya pembekal kita untuk mendaki hingga ke kemuncak.. 
bermulanya nokhtah semalam... 
aku lebih sayangkan keluarga aku... 
aku bersyukur di lahirkan oleh mama kandung aku... 
aku bersyukur papa aku mengambil berat akan aku, 
aku bersyukur abang aku pemberi semngat untuk aku...
aku bersyukur adik aku periang hidup aku...
bila tibanya aku ada masaalah,
papa dan mama sentiasa berada di sisiku,
bila aku menghadapi sangat genting,
mama dan papa pemberi semangat,
bila aku sedang menjawab peperiksaan,
mama tidak putus membacakan yassin di rumah,
bila aku gembira,
aku hanya gembira bersama rakan,
pernahkah kita menghadiahkan hadiah kepada mama dan papa,
atau sekadar ucapan hepy birthday,
ataupun tiada ucapan,
malahan hari jadi mereka pun kita lupa,
cuba lihat kiri dan kanan,
lihat keindahan alam,
liha riak muka ibu bapa,
garis2 tua mereka,
tanya diri sendiri,
adakah mereka merasakan kekosongaan,
kita sibuk belajar,
tinggalkan mereka di rumah sendirian,
dari kecil lagi aku di berikan layanan,
tak putus2 mama dan papa berdoa kepadaku,
tpi apa yang terjadi kepadaku!!,
tidak salah jika aku balik dan kucup dahi ibu bapaku.
kerana.. mereka ibu bapa kandungku!

( sambil aku menulis coretan ini lingan air mata membasahi pipi besertakan lagu kitaro - caravansary )

0 comments:

Post a Comment


Get widget here
FAKHRUL ADLI - HIDUP UMPAMA KERTAS, LEMBUT DAN MUDAH TERKOYAK, JADI BELAILAH IA DENGAN SABAR

Another Templates

Followers

About this blog

Powered by Blogger.
Aku Ingin Menjadi seperti BURUNG, terbang bebas di udara, Terbang semakin tinggi dan tinggi, Namun aku sedar, Pasti ada orang akan tembak, sehingga aku jaatuh ke bawah, walaubagaimanapun, Tiada istilah putus asa dalam hidupku..