~Something That I never Thought~

Masaalah demi masaalah.. tanpa kita sedar , bagaikan mabuk di buai khayalan, aku harapkan ia hanyalah mimpi, malangnya ia realiti, suasana kamsis kelihatan biasa dari luar tetapi "sakitnya" didalam..


"Hilang lagi! mana barang aku... huhu.. naper la aku ni asyik lupe jew".. ckp aku sambil mencari..

" mane x ilang adli oi, ngko tu suke letak merata, pastu cari".. ckp syafiq selambernye sambil di persetujui oleh Aldy..

" x silap aku, aku letak tempat biase je.. cam ne plak bley ilang".. aku mendengus...

"ngko tu slalu ilang... cube cari barang tu bebetul x lari kemana nye.." jawab syafiq sambil main laptop...

pada masa itu selipar aku ilang... pelik bin ajaib... xkan aku parking kat luar lak.. sliper buruk je pown... adew jgk orang nak ambik.. tetibe naluri aku suruh cari di bilik saffuan.. selalunya naluri aku tidak pernah berbohong... entah kenapa... kalo aku ikut naluri mesti betul.. sikit pown x pernah salah.. jadi tanpa berlengah aku pergi ke bilik saffuan.. 

"shit!!.." aku mendengus dalam ati...

masuk kali ini da banyak kali dia ambik barang aku tanpa pengetahuan, malah dari awal aku duduk dekat poli bersama roomate aku syafiq banyak barang gadget aku yang ilang... ntah kenapa.. maybe aku ni cuai... biase la kan manusia memang pelupa..

senarai barangan yang slalu ilang :

1) jam tangan
2) kabel kamera
3) kabel henset
4) makanan di atas meja aku
5) earphone sony ( bawu bli ) mahal lak tuh!
6) baju aku ( Baju Paul smith slalu ilang )
7) pendrive
8) shampoo
9) kabel LAN kuning
10) charger nset sony
11) lain2

Yang menjadi peliknye, ilang didalam bilik aku!, yang tu aku x bley terima.. xkan aku telan kowt.. hadoi!... aku garu kepala.. pening.. adew tikus ke dalam bilik nih...

   Hari berikutnya, seperti biasa baju korporat aku ilang,

" wei saffuan ngko ambik baju korporat aku kan?? " tanya aku sambil jeling...

" ha aku lupa aku ambik baju hang , jap g aku bagi "...jawab saffuan sambil buat reaksi muka baru teringat,

    skali lagi ati aku terbakar, kasalahan pertama, dia pergi event johor ngan aku n dia pown dapat baju korporat.. but kenapa dia ambik baju aku??.. kesalahan kedua , menceroboh bilik aku ( macam mana la dia buka pintu bilik aku erk ) dan kesalahan ketiga, ambil baju aku tanpa kebenaran.. tapi alhamdulillah kebanyakan barang yang dia ambik tanpa kebenaran dia bagi balik...



   Hari berikutnya,

Jam aku ilang!... brengset tol...

" syafiq jom kemas! , kita kemas bilik sampai jumpa jam aku , jam tu aku sayang sangat2"... pinta aku sambil sedey..

" hilang lagi... hurm... " syafiq wat muka dunno dia...

" jom la cepat!" aku terpinga-pinga...

Cari punya cari x jumpa.. sedey... berkuburlah jam tangan favourite aku.. huhu.. Malang tidak berbau.. bagaikan jatuh ditimpa tangga.. satu persatu barang aku ilang... entah kenapa... aku rasa bagai rezeki aku ditarik.. sedih sangat... aku slalu marah dekat diri aku, Semeester ini aku selalu cuai, barang aku seperti lari tinggalkan aku.. siapa x sedih barang kegunaannya selalu hilang, nak beli bukan senang, aku rasa cam nak nangis terkenangkan nasib aku.. aku sandar ke dinding.. memandang siling... melihat kipas berputaran.. di iringi otak aku yang ligat mencari sebabnya...

Hari ini 27/8/2010 ( jumaat )

"Hurm.. aldy!".. aku panggil aldy sambil angkat kening...

" apew??".. tanya aldy...

Aku rasa segan lak nak tanya... nanti diorang marahkan aku sebab asyik lupa...

"err.. ang nampak x earphone mp3 sony aku??"... tanya aku sambil senyum.. ( tahan malu )
" x... ngko ni suke letak merata" berkerut kening aldy ...

pada masa ni tinggal aku ngan aldy dalam bilik maen laptop.. syafiq, saffuan, hidzir dan pak dak keluar pergi even... jpk la katakan... tetiba aku teringat sesuatu!.. beg laptop aku!... sial ngko pak dak... aku dah cakap aku nak guna hang ambik juga.. dasar pentingkan diri sendiri.. sebelum tu pak dak ada minx dekat aku nak beg laptop nak guna ( padahal beg dia punya la banyak ), aku x bg la sebab aku nak guna bw laptop balik umah.. tapi sedar je beg aku ilang, dah memang dasar penting diri... kalo aku x guna mesti aku bg.. ni aku nak guna.. banyak kali da dia buat macam ni... apa punya perangai.. kalo aku xsanggup ambik barang orang kalo dia x izinkan, hati aku berdegup kencang... walaupun mata aku sedang nengok movie titanic 2 di skrin tapi otak aku ligat melayan hati.. seperti naluri aku ingin membisikkan kepada aku sesuatu...  aku semakin fokus... aku semakin dengar suara naluri aku...  "selongkar bilik saffuan".. naluri aku memberi pendapat... 

aku berfikir.. xkan aku nak masuk bilik orang tanpa kebenaran.. biadap namanya tu...  naluri aku kata lagi.. " selama ni dia ambik baju dan shampoo masuk bilik ada minx kebenaran "... xdapat di sanggah.. sekali lagi aku ikut naluri... pantas je aku bangun cari kad.. nak buka pintu bilik saffuan... akhirnya aku jumpa kad pergi ke naga lilit sebagai ajk.. aku ambil aje.. lari aku keluar dari bilik.. aldy tengok je...

"krak!" dengan mudahnya pintu bilik saffuan terbuka... aku selongkar satu persatu bilik saffuan... terkejutnya aku terjumpa kabel henset dan kabel kamera di bilik dia... sial!.. selama ni aku minx ckp xdak.. tapi kali ini aku check ada... bila di fikirkan balik.. apew motif dia ambik kabel kamera aku.. dia bukannya ada kamera... pandai sembunyi pulak tu...  lama aku check sampai berpeluh.. jumpa dua barang tu ajew...




aku masuk kedalam bilik aku semula sambil menunjukkan hasil tangkapan aku kepada aldy.. aldy terkejut.. 

" hah adew dalam bilik dia?.. kabel henfon aku pun ilang.. ntah2 dia ambil jugak"... jawab aldy sambil terkejut

skali lagi aku dan aldy turun untuk spot check untuk kali ke-2... pelik! terjumpa bawang putih...

"yang dia nak buat dengan bawang putih???.. bomoh keh..." ckp aldy sambil kehairanan...

"nah la" singkat je aku jawab....

apew yang lagi pelik,  banyak giler earphone sony dalam bilik saffuan, saffuan just adew satu enset sony... enset lame lak tu.. tapi dia buat apa earphone tu... aku jugak ada ilang earphone tapi da lupa bentuk mcm mana.. so aku x ambil earphone saffua tuh....

"xjumpa pown kabel aku cam ne ni??".. aldy mendengus....

"jom selongkar bilik pak dak.. aku confirm dia ambil"... aku hanya mengikut naluri....

spot check punya lama... last2 jumpa kabel handfone aldy dan wire lan kuning aku... dah agak pak dak ambil... benda surprise!! kami jumpa sama dengan bilik saffuan... Bawang putih!!... pelik~... sakit nye ati aku lihat bilik pak dak penuh dengan barang curi.. pendrive di bilik aku yang budak junior tinggal di bilik aku sume ada dekat dia... aku rasa masa ini hati aku bagai dihiris sembilu.. xsangka begini jadinya... yang paling kecewa pendrive aku pun dia kebas.. pendrive 2 penuh ngan assigment... aku punya la cari pendrive 2... dasar kawan makan aku... riak muka aku dan aldy berubah kecewa... tidak sangka kami di tikam belakang... kenapa korang buat aku macam ni!!... alang2 korang nak tikam aku tikam dekat jantung terus.. biar aku mati... jangan tikam di hati.. biar aku merana rasa sakit... cuak muka aku dan aldy...




petang itu aku balik, sebelum aku keluar.. aku senyum kelat kepada aldy... kedua-dua kami unhappy...
dan 100% naluri aku cakap jam tangan aku ada dekat pak dak... sebab sebelum ni dia suka pakai jam tu... pada satu ketika aku minta balik.. selang sehari dua jam itu terus hilang...




benda mustahil boleh berlaku,
kita mengharapkan bulan,
tidak sangka matahari muncul,
selama ini,
aku buta di palit erti yang bernama "kawan",
aku menuduh bayang sendiri,
sembilu juga yang menghunus,
aku mengikut logiknya akal fikiran,
naluri juga yang betul,
apakah erti kawan?,
sebelum ini aku rasakan,
aku dah mengerti apa itu kawan,
tapi apa yang aku lihat,
kawan itu adalah api,
aku sangkakan kawan itu seperti rumput,
kita di potong bersama-sama,
kita tumbuh bersama-sama,
tapi aku salah,
kawan merupakan temucut,
jika kita menghampirinya,
dia sentiasa bersama kita,
tanpa sedar ia menyusahkan kita,
kini aku sedar,
apa maksud kawan,
seperti ombak,
nampak cantik beralun badai,
tapi bisa menghanyutkan orang,






2 comments:

  1. wahhhh... gile teruk kwn2 u... huhuhuh...
    so plan next pe??? geram lak i bace...

  1. BLuE_SOuL said...:

    xsemua... sebilangan jew.. huhu cedey... x pe la... diorang rapat sgt ngan saya.. xsangka pulak~... next plan is sabar je la...

Post a Comment



Get widget here
FAKHRUL ADLI - HIDUP UMPAMA KERTAS, LEMBUT DAN MUDAH TERKOYAK, JADI BELAILAH IA DENGAN SABAR

Another Templates

Followers

About this blog

Powered by Blogger.
Aku Ingin Menjadi seperti BURUNG, terbang bebas di udara, Terbang semakin tinggi dan tinggi, Namun aku sedar, Pasti ada orang akan tembak, sehingga aku jaatuh ke bawah, walaubagaimanapun, Tiada istilah putus asa dalam hidupku..