Rezeki Di Tarik... AKU SUDAH SERIK!!

          Memang salah aku begitu cuai di dalam faktor rohani dan jasmani... tidak ku pinta lautan api jika diberikan hujan emas. Hidup ku bagaikan di atas laut sebagai pelayar. Tersalah langkah , tersilap mengambil bacaan , terlampau berserah aku menjadi huyung- hayang di badai ombak yang deras.


          Seperti biasa sebagai makhluk yang hina, aku menimba ilmu di Politeknik untuk mengisi ruang kosong untuk di jadikan kelebihan. Di dalam kelas leka aku dengan dunia sendiri, " Tamadun Islam " hanya masuk sedikit demi sedikit di dalam kepala otak aku yang bengap ini. Di sebalik kulit yang bertopengkan manusia, ada juga yang berhati syaitan. Semasa tazkirah serta ilmu agama di curahkan ada orang yang gatal tangan telah mencuri handfone ku. Tidak terdetik hati ini untuk menuduh sembarangan orang. Tapi bila di fikirkan dengan logiknya akal fikiran , memanglah handfone aku di curi.


          Tapi apa yang mampu aku lakukan?. Tak kan nak jumpa bomoh??. bukan ke syirik namanya tu?. Ya ! sekali lagi aku katakan ini salah aku. Akibat aku terlampau leka dengan handfone kerana urusan dunia dan perempuan sehingga aku tidur lewat , malah selalu terlepas solat subuh. Malah ia berlarutan hinggalah aku tersedar sendiri. Tidaklah aku bersedih sangat dengan apa yang berlaku cuma aku bersyukur kerana maha Pencipta masih mengambil berat akan aku.


            Kesimpulannya, janganlah sesekali terlepas solat subuh dan Jangan Sesekali melanggar larangan pencipta kerana DIa Maha Pencipta lagi Maha mengetahui...



Seumpama Kabus,
Bergerak Perlahan,
Memenuhi segenap ruang,
Subuh dan malam,
Menjadi pilihan,
Apabila Bicara Bulan mengenai Matahari,
serangga malam mendengar,
Apabila bicara Matahari mengenai Bulan,
haiwan petang mendengar,
APABILA SUARA BISING MEMECAH SUNYI,
TERDENGARLAH SUARA KHINZIR MENYELIT.

Aku tahu di sebalik kawan-kawan yang mengambil berat mengenai kehilangan handfone ada suara munafiq mencelah berpura-pura..

p/s  adew la 2 orang tu perasan.. dengar je aku nak update blog trus perasan ingat aku nak tulis nama diorang dalam blog ni... hak16x.... pasan jugak kawan aku ni... x terdetik ati ni nak tulis nama korang pada artikel ni.. huhuhu

Bosan??...

Di Politeknik.....
Aku seorang nerd.... yap.. i like to be nerd.. but kekadang bila di luar aku lain... aku suka lepak2... suka kuar tengok wayang....n the most thing aku suka bergaya.... tapi di poli aku nerd... nape erk??... bcoz dis is my style....

  Pada waktu petang.. aku kuar ngan fahmi... sesaja outing asrama.... lama la jugak... bila tiba time nak balik... fahmi singgah di sebuah kedai.... kedai itu boleh di anggap kedai runcit.... tanpa di sangka di dalam kedai itu terdapat 2 ekor burung bertenggek di atas kayu sambil kakinya di ikat...



sayunya hati tengok... di mana kebebasan??... kenapa buat dia cam ni???.... comey burung tu.... adakah semua makhluk yang kelihatan menarik perlu di perlakukan seperti ini... macam2 bermain dalam fikiran aku.....

bagaimana dia nak terbang??....

apa gunanya dia hidup kalo macam ni??....

di mana sifat kasihan kepada makhluk Allah??....

duit atau kasih sayang mana penting???....

   Balik je ke asrama.. aku baring ke katil... boring hidup aku.... terasa kosong.. entah la kenapa..... terfikir balik.. hidup aku macam burung tu.... terkongkong dengan urusan dunia... yap bila bersama kawan sentiasa hepy... dapat banyak kawan... tapi entah kenapa aku rasa kosong.... aku pun x faham.... aku rasa jemu je... jadi aku ambil tindakan untuk keluar berjoging dengan roomate aku...

~SeBeLuM BerAnSuR HiLaNG~

Cuba renung ke luar jendela.. apa yang kilat lihat?.. pastinya keindahan ciptaan allah... cuba lihat ke atas... apa yang kita lihat??.. pastinya langit membiru di selimut oleh awan memutih bak kapas... tapi bagi aku, apabila aku merenung keluar... berjalan melihat persekitaran terpesona oleh alam sekitar.. namun aku sedar di sebalik keindahan pasti ada sesuatu yang kotor di sebaliknya... aku merenung ke langit.. ya, dapat melihat langit biru dan awan.. tapi bagi aku tingginya langit itu menyebabkan aku terdorong melalaui LiKu-LiKu KeHiDuPaN yang terpaksa di tempuhi..

bum!... aku baring di atas katil.. habis sudah kelas 2/9/2010.. hari terakhir sebelum cuti...
bosannye.. laptoplah peneman aku...tatkala aku leka bermain laptop tanpa aku sedar aku lena di ulit mimpi...

"assalamualaikum!... adli!...".. aldy masuk sambil tersenyum....

"yap..." mata aku terbuka.. jam dah hampir pukul 2 lebih...

lantas aldy mencapai laptopnya... tup! tap! tup! tap! maen fb...skali lagi mata aku terbeliak tengok...

"adli hang balik x ari ni"..tanya aldy...

"balik la" jawab aku dengan nada malas....

aku sambung kembali maen laptop...

"wei jom cop kad balik kampung".. aldy suggest...

terkejut aku.. aku hampir lupa... kad aku ngan aldy da ilang... xtaw la pergi mana... kitorang ingat nak pergi pejabat ambil kad baru....

DI PEJABAT KAMSIS

" maaf encik kami nak minx kad... kad kami hilang".. minta lady dengan penuh nada simpati...

aku dengar aldy minx macam orang minta duit pown ada.. sedih je dengar.. tapi aku pown ilang kad!.. nape nak sedih!.....

" ye encik kami hilang kad, xboleh nak balik"  aku masuk drama aldy sekali... (pandai gak aku berlakon)

"betul ke ni??.. ke kad kamu kena rampas??"... tanya encik tu dengan suspen nye...

"betul la kami hilang kad".. jawab aku dan aldy..

"saya nak bagi boleh, tapi boleh percaya ke kamu ni".. tanya encik tu lagi....

hurm... aku xtaw nak cakap apew lagi... ( adoi muka kami punya la nampak baik boleh xpercaya... muka kami ni nampak macam penyangak ke??.. Grrr.... muka ada nur cam ni mesti la boleh percaya....) aku bermonolog dalam ati... tidak lama kemudian ustaz wan datang.... dengan muka yang penuh beriman datang dengan senyuman... bagi aku dan aldy.. kedatangan ustaz wan bagai penyelamat kami...

" kenapa ni??"... tanya ustaz wan sambil senyum... ustaz wan memang seorang yang kaya dengan senyuman... tapi pernah juga aku nengok dia marah... bila dia berhadapan dengan perangai ajk MSK yang teruk2.. termasuk la aku.. ( aku ni bukan elok sangat )...

  akhirnya aku dan aldy dapat kad baru!.. yeah!....

"jom.." ajak aldy untuk balik kebilik...

"kejap".. entah kenapa.. kali ini naluri aku berkata-kata lagi....

aku terdiam seketika.....

"kenapa??".. tanya aldy....

aku masih diam... entah kenapa .. badan aku kaku.... fikiran aku ligat memberi tumpuan sepenuhnya kepada naluri aku... " minta dekat ustaz wan tukar bilik"... akhirnya naluri aku memberi cadangan... hati aku bermonolog...

"patut ke aku minta... kalo aku minta mesti ustaz wan tanya sebabnya.... x kan aku nak cakap pasal saffuan dan pak ndak.. dan x kan pula aku nak berbohong dekat ustaz wan... tak sanggup hati ini berbohong kepada orang baik seperti ustaz wan.." aku berbisik dalam hati...

ketika aku berdiri kaku aldy confius dengan tindakan aku... tiba-tiba kaki ini melangkah sedangkan hati ini teragak-agak... tibanya di depan ustaz wan aku menjadi sedikit takut...

"err ustaz..." suara aku terketar-ketar lantas aku mengambil nafas panjang...

" ye ada apa"... tanya ustaz wan...

"boleh x saya nak tukar bilik??" tanya saya dengan muka penuh minta simpati...

"saya nak bagi boleh.. tapi lepas raya lah...".. jawab ustaz wan dengan slambernya..

aku berasa lega.. hendak saja kaki ini melangkah pergi tiba-tiba satu suara berkata...

"kenapa kamu nak tukar bilik" tanya ustaz wan lantas...

dup! dap! dup! dap!... hati ini berdegup... mapus aku!.. adoi!....

"sebab barang saya banyak hilang... biasa la syafiq jenis buat bilik terbuka macam sem lepas... orang boleh masuk macam 2 saje... tapi saja jenis suka bilik sunyi je.. so kami x serasi... "... jawab aku.. ada betulnya.. kali ini aku x bohong...

" macam mana boleh hilang "... skali lagi soalan killer di tanya..

" entah la saya rasa ada orang ambil" ... jawab aku singkat.. kalo boleh aku x mahu menyebut nama siapa-siapa...

" kamu syak siapa "... skali ag soalan killer datang bertubi-tubi.. seperti peluru machine gun datang tanpa aku boleh elak..

akhirnya aku jujur...

" saya syak ajk MSK jugak.. sebab ada sekali tu saya masuk bilik 2 orang ni tanpa kebenaran sebab nak spot check.. last2 jumpa jugak barang kami yang hilang tu di bilik diorang.." sambil aku kata kami aku menunjukkan ke arah aldy.. aldy mengiakan apa yang aku sebut tadi kepada ustaz wan.. lega aku mendapat sokongan aldy...

" siapa tu?" tanya ustaz wan yang aku boleh agak...

" ada la ustaz".. aku tersenyum... xmo bagitau...

" jom ikut saya.. kamu juga ( sambil menunjuk kearah aldy )"... laju ustaz wan jalan masuk ke biliknya...

habis!.. apew aku nak cakap ni... naluri aku selalu menyusahkan aku.... ada kala ia penyelamat... adakala naluri aku suka ambil risiko...

" cepat beritahu siapa "... tanya ustaz wan... kali ini nada dia tegas...

"err.. saffuan dan pak dak"... jawab aku walaupun mengambil masa...  aldy berada di belakang menyokong aku...

"xbest la kalau ajk buat hal ".... cakap ustaz wan dengan nada kecewa... ustaz wan membuka komputernya dan search saffuan dan pak dak....

-censored-
sory xley cita lebih lanjut...

aku berkemas untuk pulang... sambil aku kemas tiba-tiba aku terjumpa earphone yang sudah lama hilang terlekat di mp3 aku.... pelik ! cam ne boleh ada dekat mp3 aku.. bukan ke da ilang... uiks!...

"macam mana earphone ni ley ada dekat mp3 aku??".. tanya aku sambil berkerut kening dekat aldy...

"ntah.... hurm... owh baru aku ingat.. pagi tadi pak ndak main mp3 hang... dia cakap earphone ang sebelah rosak... pastu dia letak dalam laci katil hang balik..." jawab aldy dengan muka baru perasan...

"owh baguslah.... benda rosak pandai bagi balik... aku punya la cari earphone ni... huish!" cakap aku sambil marah...


Get widget here
FAKHRUL ADLI - HIDUP UMPAMA KERTAS, LEMBUT DAN MUDAH TERKOYAK, JADI BELAILAH IA DENGAN SABAR

Another Templates

Followers

About this blog

Powered by Blogger.
Aku Ingin Menjadi seperti BURUNG, terbang bebas di udara, Terbang semakin tinggi dan tinggi, Namun aku sedar, Pasti ada orang akan tembak, sehingga aku jaatuh ke bawah, walaubagaimanapun, Tiada istilah putus asa dalam hidupku..